سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

تناسب اندام: برای لاغری نیازی به حدف مواد غذایی نیست! / بخش دوم

طبق نظر متخصصان، ماکارونی خوردن باعث افزایش وزن افراد نمی‌شود و فقط در صورت خوردن بیش از حد می‌تواند اضافه‌وزن بیاورد و تناسب اندام شما را بر هم بزند. اگر باز هم نسبت به خوردن ماکارونی نگران هستید، می‌توانید به‌جای غذای اصلی،از ماکارونی به‌عنوان بخشی از وعده غذایی‌تان استفاده کنید. نیم‌فنجان یا حداکثر یک فنجان کامل از ماکارونی برای کسانی که اضافه‌وزن دارند، کافی است و البته نباید فراموش کرد که انواع سس‌های پُرکالری در کنار ماکارونی برای این افراد نتیجه خوبی ندارد و تناسب اندام شما را بر هم میزند. می‌توانید در کنار ماکارونی از روغن زیتون، سبزیجات یا پروتئین بدون چربی مثل میگو استفاده کنید تا وعده غذایی سالمی داشته باشید. برخلاف تصور رایج و اشتباهی که مردم درباره سیب‌زمینی شیرین دارند، این سیب‌زمینی‌ها یکی از غذاهایی هستند که ارزش غذایی بالایی دارند، چون حاوی فیبر و پتاسیم زیادی هستند و در عین حال کالری‌شان پایین است. به نظر متخصصان شیوه استفاده از سیب‌زمینی است که می‌تواند باعث افزایش‌وزن یا حتی کاهش وزن شود و شاید هم تناسب اندام. مثلا به‌جای استفاده از سیب‌زمینی‌ها به‌صورت سرخ‌شده و همراه با سس‌های پُرکالری که باعث به‌هم‌ریختن وزن شما می‌شود، می‌توانید سیب‌زمینی را همراه با سالسا، ماست یونانی و سس خردل بخورید که هم مواد مغذی زیای دارند و هم کالری‌شان کم است.

تناسب اندام: برای لاغری نیازی به حذف مواد غذایی نیست! / بخش سوم

این تصور اشتباه هنوز درباره خوردن مغزها وجود دارد: مغزها چاق‌کننده هستند! اما واقعیت این است که مغزها فقط در صورتی باعث چاقی می‌شوند که بیش از حد معمول و خیلی زیاد خورده شوند در این صورت تناسب اندام را بر هم میزنند. همه مغزها، منبع سرشاری از چربی‌های سالم و پروتئین هستند و فقط باید دقت کنید که چه میزانی از مغزها را در طول یک روز می‌خورید؛ مثلا یک فنجان خیلی کوچک برای یک روز کافی است و حتی به تناسب اندام شما هم کمک میکند. کسانی که مدام از جیب‌ و کیف‌شان مغز بیرون می‌آورند و می‌خورند، کار اشتباهی می‌کنند؛ چون نمی‌دانند چه حجمی را خورده‌اند و اکثرشان در خوردن مغزها زیاده‌روی می‌کنند. کربوهیدراتی که نان‌ها دارند، همیشه مانع لاغری نیستند. فقط نکته مهم این‌جاست که نان‌ها باید سبوس‌دار و کامل باشند؛ در این صورت سرشار از پروتئین، فیبر و مواد مغذی دیگر هستند. خوردن دو تکه نان سبوس‌دار با مرغ گریل‌شده و آووکادو، یا گوشت بوقلمون با کاهو و گوجه‌فرنگی و سس خردل به‌عنوان یک وعده غذایی سالم می‌تواند به تناسب اندام کمک زیادی کند؛ به‌خصوص اگر روز را خارج از خانه می‌گذرانید و مجبورید غذای فوری بخورید.

تناسب اندام: ۳۰ دقیقه قبل از غذا، آب بخورید!

مجله Obesity مقاله‌ای را چاپ کرده است که نکته تازه‌ای درباره تناسب اندام و کاهش وزن مطرح می‌کند. بر اساس این مطالعه، افراد چاقی که ۳۰ دقیقه قبل از وعده‌های غذایی صبحانه و ناهار و شام، ۵۰۰ میلی‌لیتر آب می‌نوشند، تناسب اندام بهتری دارند. محققان این مطالعه، ۸۴ فرد چاق را انتخاب کردند و آن‌ها را به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند. یکی گروه از افراد، کسانی بودند که به مدت ۱۲ هفته، ۳۰ دقیقه قبل از وعده‌های غذایی، ۵۰۰۰ میلی‌لیتر آب می‌نوشیدند. از گروه دیگر خواسته شده بود که معده‌شان را قبل از وعده‌های اصلی غذایی با خوردن تنقلات دیگر پُر کنند. نتایج نهایی نشان داد کسانی که قبل از وعده‌های غذایی آب می‌نوشیدند، به‌طور متوسط در طول ۱۲ هفته، ۱.۳ کلیوگرم وزن کم کرده بودند و حتی بعضی از نفرات بعد از ۱۲ هفته، تا ۴.۳ کیلوگرم از وزن‌شان کم شده بود و تناسب اندام  پیدا کرده بودند. به نظر محققان، این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، چون آب خوردن باعث بالا رفتن متابولیسم به‌طور موقت می‌شود و احساس سیری بیشتری به افراد می‌دهد.

تناسب اندام: کاهش وزن پس از ۶۰ سالگی! / بخش دوم

تمرکز بر روی تناسب اندام با استفاده از پروتئین‌های بدون چربی، بعد از ۶۰ سالگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بر اساس مطالعات اخیر، این پروتئین‌ها به بدن سالمندان کمک می‌کنند تا عضله‌های بیشتری بسازند و این مزیت مهم،‌ مانع از بین رفتن عضلات در این سنین می‌شود. سعی کنید ۳۰ گرم پروتئین بدون چربی در هر وعده غذایی بخورید و اگر میل به خوردن غذاهای سرشار از کربوهیدرات دارید، این میزان را بیشتر کنید تا تناسب اندام خوبی داشته باشید. در واقع پروتئین‌های بدون چربی، به رشد عضلات و بازسازی آن‌ها کمک زیادی می‌کنند، متابولیسم را بالا می‌برند و باعث سوختن بیشتر کالری‌ها می‌شوند. به‌علاوه این‌که نسبت به چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها، احساس سیری بیشتری به سالمندان می‌دهند و در نتیجه‌، مانع از خوردن میان‌وعده‌های ناسالم می‌شوند و این برای تناسب اندام مناسب نیست. توده‌های عضلانی بدن با افزایش سن انسان، کوچک‌تر می‌شود؛ در واقع عضله‌ها در ۵۰ سالگی نسبت به ۲۰ سالگی، ۲۰ درصد کم‌تر هستند و از این سن به بعد، حتی کم‌تر می‌شوند. ضمن این‌که کاهش حجم عضله‌های بدن،‌ باعث کندتر شدن متابولیسم می‌شود و در نتیجه، اضافه‌وزن بیشتری در سنین بالای ۵۰ و ۶۰ به وجود می‌آید. برای همین باید تمرینات ورزشی قدرتی را به روال زندگی‌تان اضافه کنید تا چربی‌های بدن را بیشتر بسوزانید و از عضله‌های بدن محافظت کنید. البته لازم نیست از وزنه‌های سنگین شروع کنید، چون احتمال آسیب‌دیدگی را بالا می‌برد. وزنه‌های کم‌وزن و سبک، برای شروع خیلی مناسب‌اند.

تناسب اندام: عواملی که باعث پرخوری می‌شوند/ بخش اول

غذاها،‌ چیزی فراتر از کالری‌های مصرفی هستند و در واقع بخشی از فرهنگ و تجربه‌های مردم را تشکیل می‌دهند و تناسب اندام داریم؛ حتی می‌توانند به‌عنوان نوعی پاداش عمل کنند. اما مسئله مهم این‌جاست که نباید این پاداش‌های غذایی به عادت روزانه تبدیل شوند، بلکه باید در مواقع خاص و ویژه این کارکرد را داشته باشند. همه افراد باید نگرش واقع‌بینانه‌ای نسبت به ارزش کالری غذاهای مصرفی‌ای داشته باشند که به‌عنوان پاداش برای خودشان در نظر می‌گیرند و این به تناسب اندام شما کمک میکند. غذاهای پُرکالری‌ای که مورد علاقه شما هستند، نباید به‌عنوان غذاهایی استفاده شوند که هر روز یا هر ۲، ۳ روز یک‌بار می‌خورید. بعضی افراد حتما این وضعیت را تجربه کرده‌اند که مثلا یک تکه پیتزا می‌خورند و بلافاصله یک تکه دیگر برای خوردن برمی‌دارند؛ کمی صبر می‌کنند، و بعد به خودشان می‌گویند «بی‌خیالِ رژیم غذایی! خوردن همه این‌ها مهم‌تر است!» محققان تاثیر این حالت را خیلی مضر ارزیابی کرده‌اند و توصیه‌شان این است که افراد باید چشم‌انداز منطقی و درستی نسبت به غذاها پیدا کنند. خوردن یک یا دو تکه پیتزای اضافه، باعث مضرات شدید نمی‌شود و می‌توان برای جبران آن، در وعده غذایی بعدی، غذای کم‌تری خورد. اما واقعا فرق زیادی بین ۳۰۰ کالری اضافی و ۱۰۰۰۰ کالری اضافی در یک وعده غذایی وجود دارد و مضرات آن به این راحتی جبران‌پذیر نیست.